středa 14. září 2016

Víkend...
Tahle sobota byla pro mě ideální ve smyslu domácího lenošení...jsem ráda, když je venku krásně a můžeme pracovat na zahradě, ale s klidem jsem přivítala sobotní zakaboněné a později deštivé počasí, protože nás donutilo být v domě a těšit se taky trochu těmi domácími záležitostmi, na které není do příchodu zimy vůbec čas.
Takže sobota byla odpočinková a pohovková, měli jsme chuť na česnečku, tak jsme si udělali tuto výbornou polévku s opečenou slaninou, opečeným chlebem, vajíčkem a sýrem. Mňam...byla to dobrota...
Dlouho jsem se taky chystala na naložení utopenců a na matesy z cukety, podle receptu z Kopce.
Tyto matesy dělám tento měsíc už podruhé, protože jsou fantastické a dovedu je po naložení sníst za pár dní úplně sama.
Jinak zrají jablíčka jako o závod a tak sbírám a třídím, loupu a strouhám a dělám štrůdl za štrůdlem, dokud to ty moje chlapy neomrzí:-)
Jablíčka máme přesladká a šťavnatá až k neuvěření...jen kdyby se dala uskladnit i na zimu...zkusili jsme vloni, ale nevyšlo to:-(

No a neděle je zatím moc hezká, sluníčko sem tam vysvitne, nefouká a hlavně je tady kolem mně úplný klid, protože jsou nejspíš všichni na dnech NATO
...mně letecká technika a vzdušné síly naší armády nic neříkají a s tím, jestli přiletí belgický letoun F-16 si hlavu nedělám :-) a tak si tady užívám to ticho, než se zase všichni začnou navracet zpátky domů a kochám se vším líbezným okolo:-)





...astry hvězdnice, jsou plné poupat a na podzim vytváří krásné polštáře plné květů...
...Mia číhá na motýly...

...motýl se však očividně baví a saje a saje...
...a ještě zmíněné dobroty...utopenci s feferonkou...

...matesy z cukety...
...aksamitníky jsou krásné až do příchodu zimy a i když mnohým moc nevoní, tak já mám tu jejich vůni moc ráda a když otrhávám odkvetlé kousky, rozemnu je a musím si přičichnout...













Věděli jste, že
květy aksamitníku jsou jedlé, mají nasládlou chuť a přidávají se jako aroma do čajů?
Čaj z této rostliny má kromě lehkých psychedelických účinků taky schopnost zklidnit žaludek, používá se i při průjmech a doporučuje se po bujarých oslavách, aby se tělo dostalo rychleji do pohody. Jeho účinky na žaludek a nervový systém pomáhají organismu vyrovnat se s přemírou pití nebo jídla.
Mexičtí indiáni ho přidávají pro lehce nasládlou anýzovou chuť do omáček a jako koření na kuře.  
Při revmatických onemocněních pomáhají koupele s květy aksamitníku.Taky si můžete vyrobit olej a použít ho na masáže nebo i do jídel:
 Na 1 díl květů přidáme 3 díly rostlinného oleje, necháme 3 týdny macerovat, scedíme a používáme dle potřeby. 
A co takhle si udělat aksamitníkové víno? Jsem pro! Konečně můžeme udělat něco pro náš zrak a protože zrak je pro člověka smysl nejdůležitější a aksamitník prý obsahuje velké množství luteinu, který se v lékařství používá na ochranu zraku, zejména sítnice, tak hurááá na výrobu: 
2 velké hrsti květů dáme do 1 litru vína s pravým vanilkovým luskem a dvěma malými kousky zázvoru. Vše necháme macerovat dva až tři týdny na tmavém, chladném místě.
Pak přecedíme, přidáme 2 dcl tequily( jéééj to bude dobrota -tequilu miluju ) a med dle chuti. Uchováváme v chladu, pijeme půl deci denně.
No co bychom pro náš zrak neudělali...:-)

A dočetla jsem se ještě o spoustě možností, jak aksamitník využít...najednou jsem si jista, že ho mám v zahradě málo a příští rok plánuji aksamitníkové plantáže..

Už je mi jasné, proč jdou ti slimáci po těchto kytičkách jako šílení - oni prostě a jasně vědí, o té příjemné chuti květů, vědí i o těch účincích na nervy - no viděli jste už někdy nervózního slimáka?

Naštěstí jsme popředu před slimáky s tím aksamitníkovým vínem pro dobrý zrak, protože k tomu je zapotřebí tequila a ta se každému na zahradě neválí, tudíž MY je vždy včas zahlédneme, zato ONI nás nééé..

Ještě uvažuju o těch psychedelických účincích....no je pravda, že když pozoruji některé motýly nebo slimáky motající se kolem našich záhonů s aksamitníky, jsou opravdu jako ve stavu transu, meditace a někteří dokonce i ve stavu snění....:-))
Tak já jim to dopřeju, ale jen pod podmínkou, že se přece jen o ty květy aksamitníku rozdělíme...
Ať žijí tato kvítka a já jdu vyzkoušet, zda lépe chutná žluté nebo oranžové...a taky mám najednou po dopsání tohoto příspěvku pocit, že začínám hůř vidět...naštěstí už vím co s tím dělat...

Pěkný začátek týdne...a kdyby vám chtěl někdo zkazit náladu, tak si vložte kvítek mezi zuby a bude vám fááájn..já si jistě s sebou do práce nějaké vezmu...









2 komentáře:

  1. kdy se můžu stavit na aksamitníkový čaj ?? :)

    OdpovědětVymazat
  2. jééé ty můžeš kdykoliv:-))...už je suším...a jestli jsou dobré na nervy tak se jimi vyzbrojíme i do té práce:-)

    OdpovědětVymazat