pondělí 20. června 2016

Na Panském Mlýně...
Je doba, kdy číháme na třezalku. Třezalka by měla kvést na svatého Jana, podle kterého je i pojmenovaná jako svatojánská bylina.. Skoro všechny druhy třezalky obsahují červené barvivo - hypericin. A tak si ji nemůžete splést, protože stačí jen utrhnout poupě třezalky před rozkvětem a rozetřít ho mezi prsty. Kůže se vám zbarví do fialova a to je důkaz, že sbíráte správnou bylinku.
 Do nedávna jsem třezalku kupovala, ale zjistila jsem, že to co kupuju je jen nastříhaný stonek zvláštní barvy a chuti, žádný květ jsem v sáčku nenašla, možná pár lístečků a taky barva byla jiná než by měla být..
 A tak jsem se rozhodla posbírat si ji každý rok sama.
 Z třezalky sbírejte jen vrcholky okvětí těsně před tím, než poupata rozkvetou, zbytek rostlinky nechte na svém místě. Usuště ji pak ve stínu, při teplotě nanejvýš do 40st C.
Hodně se píše o fotosenzibilitě v souvislosti s třezalkou. Třezalkový čaj, podle své síly, po několika dnech způsobuje zesílenou vnímavost vůči UV záření. To ale můžeme využít třeba v zimě, kdy je málo sluníčka a dost depresí (my využíváme i na suchou kůži, kterou v zimě trpíme).
V té době pak i malé množství sluníčka stačí k tomu, aby se deprese vytratila a zlepšily se i kožní problémy.
Jo a třezalkový čaj jsem si taky dlouho připravovala úplně špatně.
Takže, protože účinná látka hypericin se špatně rozpouští, je nejlepší večer si třezalku zalít vařící vodou (delší pobyt v horké vodě jí vůbec neublíží, spíše naopak, klidně louhujte i 12 hodin), ráno ji scedím, beru si ji do práce a popíjím.
Po dlouhém louhování je barva čaje krásně krvavě červená a účinek se konečně dostaví. Nečekejte účinky třezalky po 15 minutách louhování, jak se všude doporučuje - nefunguje to. Pijte čaj vyluhovaný přes noc následující den. Účinné látky se musí v organismu nejprve nakumulovat.
Tu správnou přípravu mám od pana Hádka (www.karelhadek.eu). Vyzkoušela jsem některé jeho výrobky a jsem nadšená a stálá zákaznice.


...příroda v okolí Panského Mlýna je nádherná...

 
...třezalku jsem hledali všichni, ale je brzy, poupata jsou ještě malá...

...procházka však stála za to, i když jsme nic moc neposbírali...
Takže číhejte a v tu správnou chvíli sbírejte...My se vydáme i na Černou Vodu, na náš třezalkový kopec. Pokud ho tedy kravičky celý nespasou:-))

Žádné komentáře:

Okomentovat