úterý 10. května 2016

Pro maminku...
V neděli byl svátek maminek. Nezapoměli jste?



***

 ,,U maminky je to nejlepší místečko na celém světě pro toho malounkého. Ale nejen pro malounkého. I pro toho velikého, když pláče a truchlí. Neboť tak, jak matka těší, nikdo jiný na světě těšit nedovede."
Jan Karafiát
***
Moc mi chybí...

VŠEDNÍ DEN

Brambory jsou již napadrť! Ta kamna! - Často říkávala, že budou jednou její smrt. A zatím kamna mile hřála. Nemyslete, to nebyl hněv, maminka měla strach, že zmešká. Když skláněla se pro konev, byla ta konev pro ni těžká. Pak zlobila se s žehličkou, protože v kamnech vyhasíná, a do sklepa šla se svíčkou, nebyla tenkrát elektřina. A vždycky dvakrát měsíčně od rána prala na pavlači. A její ruce nesličné bývaly potom hebké k pláči. - Však ještě musím z podlahy setříti špínu. Podej mýdlo! A hadr! - Ten cár neblahý kdes visel jako smutné křídlo? Opřena o ně, chtěla jen pár metrů výše z toho všeho. - Stoupni si, chlapče, u kamen a nešlapej mi do mokrého! Když padlo šero na věci a ještě jehlu vzíti chtěla, neměla sil ji navléci. Ruce jí klesly podél těla. - Zas je tu noc už bezmála, já nádobí mám ještě v dřezu! A oknem z trati zavála nahořklá vůně černých bezů.

PRVNÍ DOPIS MAMINCE

Už vím, dám dopis na zrcadlo či do košíčku na šití, však žel, dosud mě nenapadlo, co psát, jak dopis začíti. Maminko moje milovaná, a v zubech konec násadky, přemýšlím; stránka nenapsaná čeká a čeká na řádky. Přeji Ti dnes v den Tvého svátku - ve slově Tvého velké T, no vida, už mám druhou řádku a pokračuji ve větě: štěstí - po t se píše ě - a zdraví - a pak selhává už nadobro má fantazie, tak přízemní a kulhavá. A trhám papír, muchlaje ho - maminka stojí nad válem a chystá něco voňavého - a v odhodlání zoufalém přibíhám k ní, tiskne mě k sobě, očima, mlčky ptá se mě. Pak zamoučněné ruce obě zvedly mě rychle ze země.
***
Jaroslav Seifert a jeho překrásná sbírka básní MAMINKA. Ráda si jeho básně přečtu a tak se o dvě z nich podělím s vámi. Je těžké vybrat ze sbírky tu nejhezčí, protože všechny z nich vyjadřují lidské pocity, které možná všichni známe. Určitě se někdy začtěte...

2 komentáře:

  1. to mi nedělej..:(.. u snídaně brečet.. :D..Maminku Ti nikdy nenahradím, ale kamarádku zastanu :-*

    OdpovědětVymazat
  2. To já dobře vím, že ty jsi Kamarádka s velkým K, Kačenko. A pomohla a dokázala jsi mi to hodněkrát. Hlavně v těch hodně těžkých dnech jsi mi byla velkou oporou. Děkuji Ti:-*

    OdpovědětVymazat